Sju lärosäten samverkar
Inom ramen för initiativet samverkar sju lärosäten för att skapa en kunskapsplattform och erbjuda kurser för yrkesverksamma. De sju lärosätena är Chalmers tekniska högskola, Göteborgs universitet, Kungliga tekniska högskolan, Linköpings universitet, Lunds universitet, Umeå universitet och Örebro universitet. Satsningen ska utformas så att fler lärosäten kan ansluta efterhand, och redan idag publicerar fler lärosäten sina kurser.
Kunskapsplattformen bygger vidare på och kompletterar pågående initiativ och kraftsamlingar vid lärosätena med koppling till artificiell intelligens. Det praktiska arbetet med kunskapsplattformen sker med två inriktningar:
1.
En gemensam hemsida som visar de deltagande lärosätenas olika möjliga utbildningsvägar riktade mot näringsliv, intresseorganisationer och offentlig sektor. Hemsidan åskådliggör och tillgängliggör de olika utbildningssatsningar som genomförs inom AI Competence for Sweden. Örebro universitet koordinerar arbetet med engagemang från de andra lärosätena. Vi kommer fortlöpande att publicera tillgängliga kurser på hemsidan. Hemsidan är öppen för fler lärosäten som vill publicera sina kurser.
2.
Regelbundet återkommande träffar mellan de sju deltagande universitetens nyckelmedarbetare som är engagerade i utvecklingen av AI Competence for Sweden. Lärosätena planerar och genomför initiativet på ett effektivt sätt. Det handlar om att styra, leda och koordinera alla aktiviteter och funktioner inom initiativets olika delar.
Örebro universitet koordinerar satsningen och leder en nationell samordningsgrupp med representanter från varje lärosäte. Dessutom ingår representanter från lärosätena Högskolan i Halmstad, Luleå tekniska universitet och Mälardalens högskola:
Amy Loutfi, Örebro universitet (ordförande)
Jan Smith, Chalmers tekniska högskola
Fredrika Lagergren Wahlin, Göteborgs universitet
Miroslaw Staron, Göteborgs universitet
Stefan Byttner, Högskolan i Halmstad
Jan Gulliksen, Kungliga tekniska högskolan
Niklas Gustafsson, Kungliga tekniska högskolan
Leif Kari, Kungliga tekniska högskolan
Fredrik Heintz, Linköpings universitet
Marcus Liwicki, Luleå tekniska universitet
Susanne Norrman, Lunds universitet
Kalle Åström, Lunds universitet
Stefan Eck, Mälardalens högskola
Helena Lindgren, Umeå universitet
Anna Mannelqvist, Umeå universitet
Johan Axelsson, Örebro universitet
Camilla Ulvmyr, Örebro universitet
Per-Olof Larsson (koordinator)